Biuro agencyjne
Jest to biuro, które pośredniczy w sprzedaży imprez turystycznych organizowanych przez touroperatorów. Biuro Ewa jest biurem agencyjnym.
Boarding pass/card
Inaczej karta pokładowa - otrzymamy ją po odprawie, zawiera różne informacje: nazwisko pasażera, numer lotu, sektor i numer miejsca w samolocie, a na jej podstawie pasażerowie są wpuszczani do samolotu.
Check-in
Na lotnisku: inaczej “odprawa biletowo-bagażowa”, to pierwszy punkt naszej podróży. Należy udać się do odpowiedniego stanowiska nadawania bagażu (większej walizki), numer bramki znajdziemy na ekranie informacyjnym. Po okazaniu paszportu/dowodu osobistego wraz z dokumentem podróży otrzymamy kartę pokładową, zostaną przydzielone miejsca w samolocie, a nasz bagaż odesłany na pokład.
W hotelu: inaczej ”meldunek”. Po przyjeździe do naszego hotelu udajemy się do recepcji, po okazaniu paszportu/dowodu lub podaniu numeru rezerwacji recepcjonista przydziela nam klucz/kartę do pokoju oraz informuje o dalszych krokach.
Doba hotelowa
Okres czasu, w którym jesteśmy zameldowani w pokoju hotelowym. Zwykle zaczyna się w godzinach 14-15. Od tego momentu można korzystać z pokoju i wszystkich innych świadczeń hotelu (w tym wyżywienia).
Czasem istnieje opcja early check-in (wczesne zameldowanie) - za dodatkową opłatą możemy korzystać z hotelu przed standardową godziną, jeśli docieramy do hotelu bardzo wcześnie. Early check-in można zarezerwować przed wyjazdem.
Doba zwykle kończy się w godzinach 10-11. Aby przedłużyć pobyt (late check-out, za dodatkową opłatą) należy zgłosić to w recepcji. Early check-in oraz Late check-out są zależne od dostępności pokoi.
Gwarancja Niezmienności Ceny
Gwarantuje niezmienność ceny w przypadku drastycznych zmian gospodarczych, które znacząco wpływają na koszt organizacji imprezy (np. kurs walut, koszty paliwa).
Koszty rezygnacji
Opłata pobierana podczas anulowania zarezerwowanych wczasów.
Kwota zależy od organizatora, ilości uczestników, terminu (im bliżej wyjazdu, tym wyższa) oraz ewentualnych promocji (czasem organizatorzy oferują zniżki).
Last minute
Są to wycieczki w promocyjnych cenach z wylotem w terminie bardzo bliskim wykupienia wycieczki, np. na następny dzień lub za kilka dni od zakupu. Wymagana jest wpłata całości kwoty podczas rezerwacji.
First minute
Są to wycieczki na sezon letni w promocyjnych cenach, które można wykupić zazwyczaj w okresie wrzesień - grudzień poprzedzającego roku. Często touroperator oferuje również różne dodatki, np. niska kwota zaliczki, darmowa zmiana terminu/hotelu lub duże zniżki dla dzieci.
Lot czarterowy
Połączenie lotnicze organizowane przez biuro podróży. Loty są realizowane do najbardziej popularnych miejsc turystycznych z dużą bazą hotelową i dostępne tylko w określonych datach. Często dokładna godzina połączenia nie jest znana do kilku miesięcy/tygodni przed wylotem.
Lot rejsowy
Regularne połączenia realizowane przez cały rok. Biura podróży nie dysponują miejscami w samolocie, tylko pośredniczą w sprzedaży biletów.
Lot “low cost”
Połączenie rejsowe niskobudżetowe, organizowane przez tzw. “tanie linie”. Ceny takich lotów bardzo szybko się zmieniają, co może wpłynąć na ogólny koszt wczasów przy zbyt długim namyśle (po opłaceniu rezerwacji cena już się nie zmieni). Często bilet nie zawiera bagażu rejestrowanego, który trzeba dokupić oddzielnie.
Opłata klimatyczna (podatek turystyczny)
Miejscowy podatek nakładany na turystów przebywających w danym kraju powyżej 24 godziny. Jest on pobierany w miejscowościach o korzystnych walorach klimatycznych i krajobrazowych. Koszt podatku nie jest wliczony w cenę wczasów i należy go opłacić na miejscu (zwykle w recepcji hotelu).
Pakiet elastyczny
Szczegóły regulaminu Pakietu różnią się u różnych touroperatorów. Taki pakiet zwykle umożliwia zmianę terminu, hotelu lub osób podróżujących bez dodatkowych opłat.
Rezydent
To przedstawiciel touroperatora (organizatora wczasów tzn. nie Biura EWA, lecz np. Rainbow, Coral…) i główny opiekun turystów w danym regionie. Jest osobą, do której możemy zwrócić się po pomoc w czasie pobytu na wyjeździe. Po przylocie, zwykle podczas transferu do hotelu, dostajemy informację o spotkaniu organizacyjnym z naszym Rezydentem (kiedy i gdzie się odbędzie).
Roaming
Usługa, dzięki której możemy wykonywać połączenia telefoniczne oraz korzystać z internetu na granicą. W Europie często nie obowiązują za nią dodatkowe koszty, ale należy uważać podczas pobytu w innych krajach! Przed wyjazdem skontaktuj się ze swoim operatorem, aby upewnić się, czy mamy taką usługę włączoną oraz ile ona kosztuje.
Spotkanie organizacyjne
Odbywa się zwykle pierwszego lub drugiego dnia pobytu. Rezydent przedstawia wszystkie najważniejsze informacje, ofertę wycieczek fakultatywnych i odpowiada na pytania. Uwaga: warto mieć przy sobie gotówkę (zwykle można już płacić kartą, jednak zdarzają się problemy) i zaraz po spotkaniu zarezerwować miejsca na wybraną wycieczkę.
Touroperator
To przedsiębiorca organizujący imprezy turystyczne (np. Coral, Rainbow, Itaka)
Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji
Po rezerwacji właściwej i wpłacie zaliczki każda anulacja wczasów łączy się z tzw. Kosztem rezygnacji. Ubezpieczenie pokrywa koszty naliczone podczas anulacji wycieczki przez klienta. Takie ubezpieczenie możemy wykupić w ciągu maksymalnie 5 dni po zakupie wycieczki.
Ubezpieczenie od kosztów leczenia
To ubezpieczenie chroni nas przed poniesieniem kosztów w przypadku, gdy doznamy uszczerbku na zdrowiu podczas wycieczki. Szkody pokryte przez ubezpieczenie różnią się w zależności od wykupionej polisy.
Voucher
Dokument potwierdzający zakup wczasów, który należy zabrać ze sobą na wyjazd. Znajdują się na nim dane uczestników, lotów, transferów oraz noclegów. Klient otrzymuje voucher najpóźniej 24 godziny przed wyjazdem. Jeśli dokument został przekazany drogą mailową należy go wydrukować. Okazanie vouchera jest niezbędne na lotnisku (w celu odprawy i otrzymania biletu), po wylądowaniu (dla operatora transferów do hotelu), w recepcji hotelu (w celu potwierdzania rezerwacji i zameldowania).
Wycieczki fakultatywne
Dodatkowe płatne wycieczki, dla chętnych. Są to np. organizowane w grupie krótkie rejsy, czy zwiedzanie miast i muzeum z przewodnikiem. Kupimy je na miejscu, u Rezydenta.
Ile kosztują? Cena zależy od kraju pobytu i rodzaju atrakcji, zwykle waha się między 60-300 euro za osobę.